Grafik kartlarına sıklıkla dikkat eden teknoloji meraklıları, son zamanlarda grafik kartı pazarının pek sakin olmadığını fark etmiştir.
Geçen yıl, yüksek performanslı grafik kartları, madencilik dalgası tarafından lüks mallara dönüştürüldü ve DIY oyuncularının şikayet etmesine neden oldu. Şimdi dalgalanma azaldı ve ekran kartı fiyatları yavaş yavaş normale döndü.
Bu iniş ve çıkışlar durumunda Intel, yeni piyasaya sürülen Arc ayrık grafik kartıyla araya girdi. Yaklaşık 20 yıllık “kırmızı ve yeşil savaşlar”ın ardından aniden ortaya çıkan Intel, oyuncuların istediği gibi ekran kartı pazarında “spoiler” haline gelebilecek mi?
Başlıklar
Yine tanıdık bir tarif, yine tanıdık bir tat
Kesin konuşmak gerekirse, Intel’in ayrık grafik kartı pazarına girişi bir geçiş değildir.
Intel’in grafik yongaları konusundaki araştırmaları 1970’lere kadar izlenebilir. İntel Uzun yıllar boyunca, bir dizi ayrık grafik ürünü piyasaya sürdü.
Ancak bundan sonra, Intel’in grafik işlemeye odaklanması yavaş yavaş tümleşik grafik kartlarına kaydı. Artık Intel ekran kartları denilince akla ilk gelen, 2010 yılında Core işlemcide doğan çekirdek grafik kartı oluyor.
Geçen yılki Intel Mimari Günü’nde Intel, ayrık grafik pazarına geri dönme planlarının önizlemesini yaptı ve Arc adlı yeni bir grafik kartı markasını duyurdu.
Şimdi, yaklaşık bir yıl sonra, nihayet ilk Intel Arc grafik kartlarının gerçekte nasıl göründüğüne bir göz atabiliyoruz.
Intel, dizüstü bilgisayar mobil terminalleri için Arc A serisi bağımsız grafik kartlarını piyasaya sürdü. Ana akım oyunlar için Arc 3, performans oyunları için Arc 5 ve hardcore performans oyunları için Arc 7 olmak üzere üç model vardır.
Arc 3, 5 ve 7’nin adları Core işlemcininkiyle tamamen aynıdır ve ürüne aşina olmayan kullanıcılar, farklı serilerin performans farkını basit bir sayısal farkla kabaca değerlendirebilir.
Yandaki A/N adlandırma yöntemiyle karşılaştırıldığında Arc, acemi kullanıcılar için açıkça daha kolay.
Üç seride A350M, A370M, A550M, A730M ve A770M olmak üzere toplam 5 ürün bulunuyor. Performanstaki fark, çekirdek bilgi işlem biriminin Xe çekirdek sayısına, saat frekansına ve bellek kapasitesine yansır.
Intel, Arc 3 serisi ekran kartlarına sahip dizüstü bilgisayarların yakında, Arc 5 ve Arc 7 serisinin ise biraz daha geç olacağını ve Intel’in bu yılın ikinci çeyreğinde piyasaya sürmeyi planladığını söyledi.
İşlem teknolojisi açısından Arc A serisi ekran kartları TSMC N6 işlemini kullanır ve güç tüketimi kontrolünde Arc’ın performansını bekleyebiliriz.
Bundan önce Intel, çoğu insanın en çok merak ettiği soruyu yanıtladı: Arc grafik kartının performansı nasıl?
Evo bilgisayarlar için en iyi ortak
Performans karşılaştırmasına bakmadan önce Intel’in yalnızca giriş seviyesi Arc 3’ün oyun performansını açıkladığını belirtmekte fayda var.
Bu nedenle, Intel’in Nvidia ve AMD‘ye rakip olabilecek birinci sınıf bir grafik kartı çıkarmasını dört gözle bekliyorsanız, merakınızı bir süreliğine bastırabilir ve Arc 7’nin bu yaz piyasaya çıkmasını bekleyebilirsiniz.
Intel tarafından yayınlanan oyun testine göre A370M of Arc 3, Destiny 2 ve The Witcher 3 gibi ana akım oyunları 1080P çözünürlük ve orta kalite koşullarında 60FPS kare hızında sorunsuzca oynayabiliyor.
Fortnite ve Rocket League gibi ana akım çevrimiçi oyunlar oynarken kare hızı, çoğu hafif oyuncunun oyun ihtiyaçlarını karşılayabilen 90FPS’nin üzerinde tutulabilir.
Intel’in yeni nesil Iris X çekirdek ekranı ile karşılaştırıldığında, A370M temel olarak ana akım oyunların sorunsuz çalışma standardına ulaşıyor.
Yakın zamanda piyasaya sürülen “Cyberpunk 2077” ve “Elden Ring” gibi 3A başyapıtlarına gelince, giriş seviyesi Arc 3 için hala çok yetersiz ve Ark 5’in kaldırabileceğinin üstünde “.
İçerik oluşturma açısından A370M, Handbrake, Da Vinci, Premiere Pro ve diğer yazılımlarda iyi bir performansa sahiptir. Örneğin, bazı kod dönüştürme ve işleme çalışmalarında A370M, Iris X çekirdek ekrana kıyasla yaklaşık 2 kat performans artışına sahiptir.
Şu anda şunu sormanız gerekebilir: Ayrık bir grafik kartının performansını bir çekirdek grafik kartıyla karşılaştırmak mantıklı mı?
Arc, taşınabilirliğin peşinden giden ultra ince ve ince ve hafif dizüstü bilgisayarlar için hala büyük önem taşıyor. Intel, Arc ayrık grafik desteğinin tanıtımı da dahil olmak üzere, Evo spesifikasyonunun 3.0 sürümünü bu yılın başlarında yayınladı.
Bu, gelecekte Evo spesifikasyonunu benimseyen ultra ince dizüstü bilgisayarların, uzun pil ömrü gibi özelliklere sahipken belirli oyun ve video işleme yeteneklerine sahip olabileceği anlamına geliyor. çeşitli ihtiyaçlar.
Bazı ekran özelliklerinde Intel’s Arc, ışın izleme, süper çözünürlük (Intel XeSS) ve yırtılma önleyici (Intel Speed Sync) gibi “modaya uygun” özellikler gibi NVIDIA ve AMD’nin ayak izlerini de takip etti. Intel ayrıca Arc için düzenleme yaptı. Bu özellik tüm Arc modellerinde mevcuttur.
Bunlar arasında, Intel’in XeSS teknolojisi, düşük çözünürlüklü resimleri yüksek çözünürlüklü seviyelere yükseltmek için AI algoritmalarını kullanabilen NVIDIA’nın DLSS ve AMD FSR’sine benzer.
Basitçe söylemek gerekirse, küçük dinamik değişikliklerin olduğu bazı sahnelerde, orijinal 1080P görüntü, XeSS işlemeden sonra benzer bir 4K görünümü ve hissi elde edebilir. 4K resimlerin doğal olarak işlenmesiyle karşılaştırıldığında, grafik kartının yükü çok daha düşüktür.
Arc grafik kartının bir diğer önemli avantajı da video codec bileşeninde yatmaktadır. Arc grafik kartı, VP9, AVC, H.264 ve H.265 gibi genel standartları desteklemenin yanı sıra şu anda popüler olan AV1 standardını da destekler.
AV1 kodlaması, Amazon, Apple, Arm, Cisco, Meta, Google, Huawei, Intel, Microsoft, Mozilla, Netflix, NVIDIA, Samsung gibi devlerden oluşan geliştirme medya ittifakı tarafından başlatılan yeni nesil bir açık kaynaklı video codec standardıdır.
Intel, Arc’ın DaVinci, Premiere Pro, FFMPEG vb. gibi yazılımlar için AV1 donanım hızlandırması sağlayabilen ve AV1 standardının daha da yaygınlaştırılmasına yardımcı olacak yerleşik AV1 donanım kodeğine sahip ilk grafik kartı olduğunu vurguladı.
Çift U sıralama, İşlem Aksamasına son
Arc grafik kartının bir diğer önemli özelliği, Intel’in Deep Link teknolojisi olarak adlandırdığı ortak çalışma yoluyla daha güçlü performans sergilemek için kendi 12. nesil Core işlemcisi ve çekirdek ekranı ile bağlanabilmesidir.
Deep Link teknolojisi üç işlevi içerir: “dinamik güç paylaşımı”, “süper kodlama” ve “süper bilgi işlem gücü”.
Geçmişte CPU ve GPU iki ayrı bileşen gibiydi ve birbirinden bağımsız çalışıyordu.
“Dinamik güç paylaşımı” basitçe CPU ve GPU’nun birlikte paketlendiği anlamına gelir. Yüksek yüklü görüntüleri işlerken GPU’ya daha fazla güç ayrılabilir ve GPU boştayken CPU’ya ayrılarak tüm makinenin tüketim gücü azaltılabilir.
Güç kontrolüne odaklanan dizüstü bilgisayar platformları için “dinamik güç paylaşımı”, performans planlamasına daha fazla esneklik getirebilir.
“Süper kodlama” ile daha hızlı render ve kodlama. CPU ve Arc’ın çekirdek ekranı aynı aileden olduğundan, ikisi video kodlama sırasında birlikte çalışabilir, bağımsız ekranın baskısını paylaşabilir ve kodlamanın verimliliğini artırabilir.
“Süper bilgi işlem gücü”, iki grafik kartına akıllıca bir görev atayabilir ve genel bilgi işlem performansını artırmak için bunları ilgili bilgi işlem motorları aracılığıyla rasyonel olarak işleyebilir.
Pazarda geç kalan Intel’in, Nvidia ve AMD ile rekabet edebilmek için işlemci ve ekran kartı ikili platformlarındaki avantajlarını kullanmaya çalıştığını görmek zor değil.
Sonunda Intel, masaüstü sınıfı Arc grafik kartının bu yaz piyasaya sürüleceğini ve şimdi Arc 3’ün meze gibi olduğunu ve gerçek yemeğin henüz gelmediğini söyledi.
Şu anda Arc’ın başarısı veya başarısızlığı hakkında bir sonuca varmak için çok erken. Sonuçta, performansın yanı sıra, bir grafik kartının başarısını veya başarısızlığını gerçekten belirleyen şey fiyatıdır.
Resim kaynağı: Intel